zaterdag 24 september 2011

Het moet druipen langs je kin....

Soms spreken mensen mij aan dat ik zo veel over gezond eten weet. Misschien komt dat omdat er hier regelmatig recepten verschijnen van lekker maar o zo gezonde dingen. Voordat ik heilig verklaard word wil ik graag even biechten.
Ik zondig.
Heus.
De meeste hou ik voor mezelf, het gaat niemand wat aan dat ik net een halve zak chips met 2 biertje op heb terwijl ik slechte series zat te kijken, maar vorige week aten de koning en ik hamburgers. En dat zou iedereen moeten doen. Liefst wekelijks. Of toch om de 14 dagen.
Nou aten wij de hamburgers vroeger nog met een gezonde salade en gebakken aardappeltjes maar in de loop van de tijd zijn die afgevallen. Gewoon 2 hamburgers per persoon en verder heb je niets nodig. Een glas koude cola ernaast misschien, maar meer niet.
Met hamburgers bedoelen we dus een heuse, verse, zelf gemixte, verse biologische gehakt burger met een broodje en heel veel erop. En een geheim ingrediënt. U moet weten dat de Koning zegt dat hij geen mosterd lust maar dat is niet waar. Van die hele scherpe mosterd houdt hij niet zo, maar toen leerde hij mij kennen en met mij kwam de honingmosterd. En die wilde hij ook niet kennen todat ik de honingmosterd aanprees naast een vers gebraden beenham. Sindsdien gaat er een half potje honingmosterd op bij een beenham, én is het ons geheime ingrediënt voor een geslaagde burger. Dat ik dat deel met jullie is dus best een eer. Hou het stil, voordat de prijs opgedreven wordt en wij op illegale wijze aan de mosterd moeten komen.

Wat gaat er nog meer op een koninklijke hamburger? Bacon! Ja, als je dan toch gaat zondigen kun je het maar beter goed doen.

Planning technisch lijkt een hamburger heel simpel maar schijn bedriegt. Het is natuurlijk een bouwpakket dus alles op tafel en iedereen mag zijn eigen burger bouwen, naar eigen smaak en inzicht. Dan moet alles tegelijk op tafel staan dus begin niet met het bakken van de hamburgers want dan zijn ze veel te gaar en droog tegen de tijd dat de rest klaar staat. De Koning denkt daar anders over. Hij maakt de burgers, dus als hij honger krijgt, het is toch een echte man, denkt hij aan vleesch! Het is hier altijd weer rennen en vliegen in onze mini-keuken om alles tegelijk klaar te krijgen. Om u deze zorgen te besparen krijgt u van mij het stappenplan burgers bouwen hierbij gratis en voor niets!


Hamburgers:
Snij een grote ui, hou een klein beetje apart voor in het gehakt en zet de rest met wat boter in een pannetje op zodat deze lekker zacht, zoet en licht bruin kan worden.
Zet de oven aan zodat de broodjes er straks in kunnen om even een beetje warm en knapperig te worden.
Snij een tomaat in plakken, was wat blaadjes sla en laat wat ananas uitlekken om straks te grillen.
Meng het gehakt met een beetje fijn gehakte ui, peper, zout, kerrie poeder, ketchup, worcestershire sauce, een eitje en wat paneermeel. Lekker kneden en gehaktballen vormen. Maak dus ronde ballen, geen platte schijven. Dat komt later.
Bak de bacon in een pan lekker knapperig en laat het op wat keukenpapier uitlekken. Doe de broodjes in de oven, de ananas even grillen in een pan en smelt lekker wat boter voor de burgers.
Nu komt het belangrijkste: als de pan heet is leg je de gehaktballen erin en duw je ze met een spatel plat. Jaja, hoogstaande burger techniek! Als ze lekker bruin zijn draai je ze om.
Dek de tafel, of beter nog: laat dat doen, met borden, mayonaise, ketchup, honingmosterd, de sla, tomaat, uien, ananas, ui, bacon en broodjes. En natuurlijk de cola!
Laat de hamburgers niet te lang op het vuur. Ze moeten natuurlijk wel gaar zijn maar niet zo droog vanbinnen. Als je twijfelt mag je heus wel even eentje een beetje open snijden om te kijken. 


Aan tafel en smullen maar! O en vergeet de servetten niet, het moet druipen langs je kin...

2 opmerkingen:

jesuishert zei

Ik lust het! Ik krijg direct zin in cola gek genoeg en heb minder energie om burgers te gaan bakken, maar wellicht gaat mijn lief het voor me doen!

Edo zei

Wanneer gaan we een wedstrijdje burgers bakken doen?