donderdag 14 juli 2011

Smul spul, heel verantwoord!

Het lijkt wel winter, donker, koud en heel de dag regen. Wat kun je op zo'n dag beter doen dan lekkers maken. Troost voer. Smul spul.
Voor de Koning maakte ik zijn favoriet. En op deze donkere dag ook heel toepasselijk want het recept is uit het Kerst kookboek van Nigella. Rocky Roads heet het, en samengevat is het lekkere nootjes, koekjes en kleffe geconfijte kersen en marshmallow gevangen in een mengsel van chocolade en roomboter. Juist, heel lekker, vast niet gezond.
Maar niet getreurd, natuurlijk zal ik dat recept niet verklappen! Er is namelijk nog iets veel spannenders dat uit mijn keuken kwam vandaag!
Homemade (dan klinkt alles gelijk al zo veel ambachtelijker!) crunchy granola bars, oftewel de oerhollandse muesli reep. Ik had al een paar keer bedacht dat ik ze een keer zelf wilde maken, maar het kwam er nooit van. Toen ik gisteravond de keukenkastjes uitploos op zoek naar dingen die de vuilnisbak kon opvullen voor ik de zak naar buiten deed (dat deed de koning natuurlijk, laten we wel in het juiste rolpatroon blijven) kwam ik verdacht veel dingen tegen die daarvoor nodig waren. De keus was snel gemaakt: ik zou dan eindelijk, op mijn 30e, zelf muesli repen gaan maken.


Er is natuurlijk niet echt een precies recept voor deze creatie, het is een moment opname van de inhoud van je keukenkastjes, aan elkaar gelijmd met natuurlijke zoetigheid. Een daarvan is rijststroop, en ik kende dat helemaal niet maar kwam vaak tegen dat dat er echt in moest. Dus ik door de regen naar de natuurwinkel. En ik ben gelijk overtuigd. Die typische smaak van muesli repen komt hierdoor! Het kan ook vast prima zonder, maar het goedje is behoorlijk stroperig, plakkerig én lekker dus reden genoeg om dit aan je assortiment toe te voegen.

Bijvoorbeeld:
Pompoenpitten, pistache noten, walnoten, zonnebloempitjes, havervlokken, kokosrasp en stukjes gedroogde abrikoos. Alles door elkaar husselen, dat was stap 1.
Om de boel aan elkaar te plakken heb ik een mengseltje gemaakt van
2 eetlepels pindakaas
3 eetlepels honing
3 eetlepels rijststroop
beetje bruine suiker
dopje 'homemade' vanille extract
Dit even goed doorroeren en op een heel klein vlammetje een beetje warm laten worden zodat het nog vloeibaarder wordt. Pas op met aanbranden, het is tenslotte allemaal suikerachtig spul.
Daarna roer je het ene mengsel door het andere en verdeel je de boel in een bakblik met bakpapier. Heel stevig aandrukken en even 30-45 minuten in de oven op 170 C.
Als het uit de oven komt moet het mooi goudbruin zijn. Dan nog een keer goed aandrukken (stuk bakpapier erop leggen en met een pannelap stevig wrijven). Ik had nog wat chocolade staan van de Rocky Roads dus dat gesmolten en erover gesmeerd en nog wat kokos en klaar! Dan begint het moeilijkste. Wachten.
De hele bak moet echt helemaal afgekoeld zijn voor je ze eruit mag halen en in stukken kunt snijden. En dan smullen maar! Heel verantwoord, heel lekker, en heel veel.

En de Koning zei dat het goed was. En ik gloeide van trots!

Geen opmerkingen: